Tank Sabrah v nových verziách. Česku sa otvára najjednoduchšia cesta k ľahkému kolesovému tanku
Nomenklatúra ľahkých tankov sa rozšírila o nový typ, na vzniku ktorého bude mať svoj výrazný podiel podľa dostupných informácií aj Česko. Do filipínskych ozbrojených síl bol zaradený izraelský tank Sabrah, ktorý bude dodaný v dvoch verziách. Ide o 18 ľahkých pásových tankov na španielskom podvozku z bojového vozidla pechoty ASCOD II a k tomu aj jeden veliteľský a jeden vyslobodzovací tank. Okrem toho bude dodaných 10 ľahkých kolesových tankov na českom podvozku bojového vozidla pechoty Pandur II. Aj tu sa spomína možnosť dodania ešte dvoch špecializovaných vozidiel.
Filipínskym ozbrojeným silám sa tak vracia stratená tanková spôsobilosť, doteraz museli výrazne improvizovať. Používali určitý počet vozidiel priamej palebnej podpory FMC M113 FSV, čo je klasický americký obrnený transportér M113 s vežou a kanónom L23 kalibru 76mm z vyradených britských ľahkých tankov FV101 Scorpion z rodiny vozidiel CVR(T). Pravdepodobne počas päťmesačného obliehania mesta Marawi na ostrove Mindanao, ktoré bolo okupované odnožou ISIS si filipínske velenie plne uvedomilo, že je to nedostatočné.
S integráciou britských kanónov na M113 im ale pomohla izraelská firma Elbit Systems, ktorá je aj výrobcom a integrátorom ľahkého tanku Sabrah. Pásové vozidlo váži 30ton a rozmery má 8,368m dĺžky, 2,786m šírky a až 3,67m výšky. Pohybuje sa maximálnou rýchlosťou 72 km/h po spevnenej komunikácii, výkon motora je 720hp. Vyzbrojené je 105mm kanónom Elbit Systems Land s drážkovaným vývrtom a dĺžkou 52 kalibrov, ktorý môže používať štandardnú muníciu NATO a je stabilizovaný v dvoch rovinách.
Okamžite po oficiálnom zaradení do služby spustili filipínske ozbrojené sily akvizičný proces munície, dopytujú na medzinárodnom trhu 1643 granátov HE-T (trieštivo-trhavý so stopovkou) a 1717 granátov typu HESH-T (high explosive squash head – tracer), ktoré sú vhodné proti ľahko opancierovaným vozidlám a bunkrom. V mestských bojoch sa vďaka nim dajú obmedziť nechcené vedľajšie škody ale moderné tanky pravdepodobne nezničia. Kanón môže použiť aj protitankové strely APFSDS a HEAT, ktoré ale Filipíny nateraz nezaujímajú. Pre kanón sa vezie zásoba munície v počte 36 kusov, z toho 12 je pohotovostných vo veži v bubne automatického nabíjania a 24 rezervných v korbe. Doplnkovú výzbroj predstavuje koaxiálny guľomet kalibru 7,62x51mm s 500 pohotovostnými a 1500 rezervnými nábojmi. Pancierovanie je na úrovni LEVEL IV podľa normy STANAG 4569 (zhruba ochrana proti sovietskemu 14,5x114mm protipancierovému guľometnému strelivu KPV zo vzdialenosti 200 m a črepinám 155mm granátov zo vzdialenosti 30 m, prípadne mínam s hmotnosťou do 10kg).
Posádku tvoria 3 ľudia. Vozidlo má veľmi pokročilý izraelský systém manažmentu bojiska firmy Elbit Systems Torch-X™ C4ISR určený pre network centric warfare, čo je vojenská doktrína o využití informačnej prevahy nad protivníkom. Do „siete“ Sabrah môže prispieť dennými a nočnými stabilizovanými pozorovacími prístrojmi, laserovým diaľkomerom s dosahom 7 km a meteorologickými senzormi. Na prenos informácií slúži digitálna SDR (software defined radio) stanica E-LynX. Systém riadenia paľby má schopnosť hunter-killer. Vozidlo je vybavené protipožiarnym systémom a systémami na podporu života posádky.
Podrobnosti o verzii s českým kolesovým podvozkom zatiaľ nie sú zverejnené. Každopádne sa tu Česku otvára najjednoduchšia cesta k ľahkému kolesovému tanku, ktorého podvozok sa tam vyrába. Pre Slovensko sú k dispozícii snáď už len dve cesty, keďže si nakúpilo modernizované pásové a kolesové platformy. Na podvozok CV90, z ktorého si Slovensko objednalo verziu Mk IV zatiaľ v počte 152 kusov, bola integrovaná veža so 120mm tankovým kanónom s hladkým vývrtom hlavne švajčiarskej firmy RUAG. Verzia sa volala CV90120-T a neskôr poslúžila ako základ pre poľský pokus o vývoj ľahkého tanku PL-01. Do švédskej výzbroje zaradená nebola. Existovala aj verzia so 105mm kanónom s drážovaným vývrtom CV90105. S ňou bol spočiatku problém oveľa vážnejší. Používala francúzsku vežu TML s kanónom CN 105 C2, ktorý tu musíme predčasne spomenúť. Nie je kompatibilný so štandardnou muníciou NATO, akú používa aj ľahký tank Sabrah. Je to špeciálna francúzska munícia pre kanón so stredným pracovným tlakom kalibru 105×527mmR, pričom kanón má dĺžku 47 kalibrov.
Sabrah má kanón s vysokým pracovným tlakom s muníciou kalibru 105x617mmR a už spomínanou dĺžkou 52 kalibrov, odvodený od britského kanóna L7. Problémom bol aj ohraničený uhol námeru kanónu na takýto podvozok od -6 do +15°. Až neskôr sa na CV-90105 dostala belgická veža firmy Cockerill typu XC-8. To je už pomerne univerzálny výrobok, ktorý umožňuje integráciu 105mm kanónu s drážkovaným vývrtom hlavne na štandardnú muníciu NATO ale aj 120mm kanónu s hladkým vývrtom hlavne. Vozidlo vyzbrojené 105mm kanónom má eleváciu hlavne až 42° (!) čo mu navyše umožňuje plniť úlohy nepriamej palebnej podpory aj v zložitejšom teréne. Vzniká vlastne náhradné samohybné delo.
Táto belgická firma Cockerill by sa zrejme pustila aj do integrácie svojich veží na podvozok Patria AMVXP , z ktorého si Slovensko zatiaľ objednalo 76 kusov. Pritom by ale slovenské ozbrojené sily museli o ľahké tanky vôbec prejaviť nejaký záujem a hlavne mať nemalé peniaze na ich zaplatenie, preto tieto možnosti ostávajú v hypotetickej rovine. Ani v minulosti ČSĽA ľahké tanky nepoužívala. Bývalý ZSSR používal plávajúci tank PT-76B vyzbrojený 76mm kanónom. Tank bol skúšaný aj v ČSSR a bol odmietnutý. V armádach východného bloku bol PT-76 používaný skôr na prieskum v kombinácii s násilným prekonávaním vodných prekážok a na námorné výsadky, alebo v jednotkách pobrežnej obrany. Výnimočne sa pripúšťalo použitie namiesto stredných tankov. Samotné Rusko pravdepodobne vyradilo posledné tanky PT-76B do roku 2015. Poslednými mohykánmi v čs. výzbroji tak boli ľahké tanky predvojnových a vojnových konštrukcií.
Napríklad v prípade amerických ľahkých tankov M5A1 Stuart sa ich resurz spotreboval v boji s banderovcami v roku 1947. O (de-)módnosti témy ľahkých tankov aj ich relevantnosti pre armády v strednej a východnej Európe sa ale bude v najbližšej dobe rozhodovať na Ukrajine, kde budú nasadené francúzske kolesové vozidlá 6×6 AMX-10RC. Ich hlavnou nevýhodou okrem slabého panciera bude vyššie spomenutý kanón CN 105 C2, ktorý síce prebíja strelami APFSDS NATO single heavy target na vzdialenosť 1200m (150mm pod uhlom 60° pri tvrdosti plátu 260-300 kp/mm2) alebo NATO triple heavy target zo vzdialenosti 2200m (10mm bočnica 412-438 kp/mm2, 25mm pojazdové koleso podvozku 100-122 kp/mm2, 80mm bočný pancier korby 308-353 kp/mm2, medzitým dve vzduchové kapsy po 330mm pod uhlom 65°).
Moderné simulácie ale naznačujú, že proti modernizovaným a moderným ruským tankom to stačiť nebude hlavne v prípade, že budú vybavené blokmi dynamickej ochrany so schopnosťou pôsobiť proti strelám typu APFSDS. Na strely typu HEAT sa Ukrajinci budú asi spoliehať ešte menej. Obrovskou nevýhodou inak pohyblivého vozidla je, že kanón nie je stabilizovaný a neumožňuje teda presnú streľbu za jazdy. Rusi zatiaľ na Ukrajine nepoužili svoje ľahké výsadkové tanky*2S25M Sprut-SDM. Málokto si ale uvedomuje, že tak na ruskej ako aj na (koristné) ukrajinskej strane bojujú často ako ľahké tanky vozidlá BMP-3, ktoré majú 100mm kanón s nižším pracovným tlakom, 30mm automatický kanón a guľomety kalibru 7,62mm. Kanón kalibru 100mm môže používať protitankové riadené strely.*
MK
*Podporte nás: SK72 8360 5207 0042 0698 6942
*FB obmedzuje publikovanie našich príspevkov, odporúčame nás sledovať aj na Telegrame