HMS Defender a Queen Elizabeth v Portsmouthe
Aktuality, Námorníctvo,

Hrozí britskému námorníctvu smrť?

Britský vojenský portál Forces.net 19. marca informoval, že oprava lietadlovej lode britského námorníctva HMS Prince of Wales, ktorá kotví v škótskom Rossythu, bude stáť najmenej 20 miliónov libier a že bude uviaznutá v suchom doku minimálne do jesene 2023. V júli 2020 počas námorných skúšok prasklo tesnenie potrubia, čo spôsobilo vyliatie veľkého množstva vody a zaplavenie niekoľkých palúb. V októbri 2020 došlo k druhému zaplaveniu v priebehu jedného roka, o čom informoval denník Daily Mail. Na lodi Prince of Wales počas kotvenia v HMNB Portsmouth prasklo požiarne potrubie a do strojovne sa vyliali desiatky ton morskej vody, ktorá zaplavila elektrické zariadenia. Vodu sa podarilo odstrániť až po 24 hodinách – oprava trvala niekoľko mesiacov. Incident zabránil lodi odplávať na cvičenie do Spojených štátov pred koncom roka. Mimochodom, britská lietadlová loď HMS Queen Elizabeth, ktorá je súčasťou skupiny lode Prince of Wales, sa v júli 2019 tiež vrátila na svoju základňu v Portsmouthe kvôli úniku vody.


 

“Prince of Wales” začala námorné skúšky v septembri 2019 a na svoju novú základňu v Portsmouthe prvýkrát dorazila v novembri toho istého roku. Loď bola oficiálne prijatá do britského námorníctva na slávnostnej ceremónii v Portsmouthe 10. decembra 2019. Prince of Wales bola pôvodne navrhnutá v roku 2008 na prevoz stíhačiek F-35B Lightning II s krátkym vzletom a kolmým pristátím. V máji 2010 však vláda Spojeného kráľovstva zverejnila Strategický prehľad obrany a bezpečnosti, v ktorom uviedla, že Prince of Wales bude navrhnutý tak, aby mohol prijať viacúčelové stíhačky F-35C katapultážneho typu. Začala sa 18-mesačná štúdia uskutočniteľnosti s cieľom prepracovať projekt lietadlovej lode, ale nakoniec sa ukázalo, že by to malo vážne finančné dôsledky a meškanie.

 

V máji 2012 sa vláda, ktorá snívala o stavbe skutočnej super lietadlovej lode, spamätala a oznámila, že ruší svoje rozhodnutie o prestavbe Prince of Wales a že loď bude postavená podľa pôvodného projektu. Lietadlová loď za 3 miliardy libier sa v auguste 2022 pri odchode z Portsmouthu na skúšky do USA poškodila pri ostrove Wight a odvtedy sa opravuje, čo znamená, že obrovská lietadlová loď strávila viac času v suchom doku ako na mori. Inšpekcie potápačov a inžinierov odhalili, že 33-tonová pravá lodná skrutka, ktorá váži toľko ako 30 automobilov Ford Fiesta, zlyhala a spojka, ktorá ju drží na mieste, bola poškodená. Loď s hmotnosťou 65 000 ton bola prevezená späť do Portsmouthu, kde ju inžinieri podrobili ďalším skúškam, a potom sa rozhodlo, že poputuje do Rosythu, kde bola postavená, aby sa opravila v suchom doku. Stalo sa tak po tom, čo sa na druhej samostatnej hriadeli na palube HMS Prince of Wales zistili “podobné problémy ako tie, pre ktoré musela lietadlová loď vlani nastúpiť na opravu”. Hovorca kráľovského námorníctva uviedol:

“Očakávame, že HMS Prince of Wales začne svoj bojový program podľa plánu na jeseň 2023. Jeho súčasťou bude letový výcvik a skúšky. Prebieha vyšetrovanie s cieľom určiť príčinu poruchy pravého hriadeľa a po jeho ukončení ministri poskytnú aktuálne informácie o zisteniach.”

 

Kapitán britského námorníctva vo výslužbe Tom Sharp uviedol, že nastavenie hriadeľov bolo “spoľahlivo vypracovaným” prvkom a ich nesprávne nastavenie “elementárnou chybou”.

“Som prekvapený, že si toto nesprávne nastavenie nevšimli počas montáže alebo neskôr na mori, keď sa to ešte zhoršilo,” povedal Sharp. Naznačil, že lietadlová loď nebola počas stavby a pri vyplávaní na more testovaná tak prísne ako vedúca loď HMS Queen Elizabeth. To vypovedá o nekompetentnosti inštitúcie zástupcov zákazníkov (vojenská preberacia komisia) v britskom námorníctve. Vyspelé vojenské mocnosti majú prísne predpisy o testovaní vojnových lodí (a vlastne akéhokoľvek iného vojenského vybavenia) vojenskými zástupcami pred ich uvedením do prevádzky. Zdá sa, že Spojené kráľovstvo vypadlo z radu vyspelých vojenských mocností a výzbroj a vojenské vybavenie odovzdané zákazníkovi (ministerstvu obrany) sa testuje, ako Boh dá. Takže majú hriadele na lietadlových lodiach odštiepené.

 

Strata kultúry vojenskej výroby v Spojenom kráľovstve nie je ojedinelá v inštitúcii vojenských predstaviteľov. Päť zo šiestich torpédoborcov typu 45 v britskom kráľovskom námorníctve nemôže vyplávať na more kvôli technickému stavu, prebiehajúcim opravám, údržbe a modernizácii, uviedol v júli minulého roka britský minister pre obranné obstarávanie Jeremy Quin. Štyri lode tejto triedy – HMS Daring, HMS Duncan, HMS Dragon a HMS Dauntless – sú v rôznych štádiách opráv a úprav a nemôžu vyplávať na more. Ďalší torpédoborec, HMS Diamond, mal v júli technické problémy s pohonným systémom, keď sprevádzal britskú skupinu lietadlových lodí na čele s lietadlovou loďou HMS Queen Elizabeth do Stredozemného mora. V dôsledku toho torpédoborec, ktorý mal zabezpečovať protivzdušnú obranu údernej skupiny lietadlových lodí, nemohol absolvovať dlhú plavbu cez Indický oceán na Ďaleký východ s lietadlovou loďou a zostal na opravu na námornej základni Souda Bay na gréckom ostrove Kréta.

 

Jediný torpédoborec, ktorý je stále v službe, je HMS Defender. Hlavnú bojovú silu britského kráľovského námorníctva tvoria dve lietadlové lode, šesť torpédoborcov, 13 fregát, sedem útočných jadrových ponoriek a štyri strategické jadrové ponorky nesúce medzikontinentálne balistické rakety Trident II D5 s jadrovými hlavicami. Na bývalého pána morí je to malá flotila, ale ani jej udržiavanie v pohotovosti ctihodnými lordmi z Admirality sa nedá zvládnuť. Pravidelne dochádza k niektorým nešťastiam, ktoré možno plne pripísať sabotážam.

 

Austrálske jadrové ponorky: očakávania a realita

 

Britské námorníctvo napríklad začalo vyšetrovanie po tom, čo sa na jadrovej ponorke Trident našli zlomené skrutky zlepené superlepidlom. Závada v chladiacom systéme jadrového reaktora sa zistila, keď jedna zo skrutiek odpadla počas inšpekcie na palube 16 000-tonovej ponorky HMS Vanguard. Hlava skrutky sa odstrihla v dôsledku nadmerného utiahnutia. Inými slovami, zručnosti pracovníkov, ktorí vykonávali údržbu, boli, ako sa hovorí, “pod úroveň”. Aby sa vyhli vŕtaniu zlomených skrutiek, jednoducho ich hlavy prilepili späť. Takýchto skrutiek bolo najmenej sedem, držali izoláciu na chladiacich trubkách, aby sa zabránilo “havárii v černobyľskom štýle”, uvádza sa v publikácii. Ponorku opravovali v suchom doku v Devonporte civilní zamestnanci jedného z najväčších britských dodávateľov v oblasti obrany Babcock.

 

Podľa zdroja z námorníctva bol minister obrany Ben Wallace kvôli incidentu “rozzúrený” a žiadal od dodávateľa záruky ohľadom budúcej práce.

“Je to hanba. Pri jadrových zbraniach sa nedá šetriť. Normy sú normy. Jadrové normy sa nikdy neporušujú,” uviedli predstavitelia britského námorníctva. Ministerstvo obrany uviedlo, že porucha bola okamžite odstránená. Opravy HMS Vanguard, ktoré sa začali v roku 2015, sa odkladali takmer štyri roky. Presiahla rozpočet 300 miliónov libier. Čerešničkou na torte bezbrehého lajdáctva a zlého riadenia na britskej námornej “torte” je fregata kráľovského námorníctva HMS Portland (ktorá monitorovala prejazd ruskej lode Admirál Gorškov okolo Británie), na ktorej sa zistila otrava lodnej vody. Zdroj z námorníctva uviedol, že do vodného systému boli pridané “nesprávne chemikálie”. To pripomína Medvedíka Pú s jeho nesprávnymi včelami a nesprávnym medom…

 

Obranný rozpočet pacifistického Japonska bude tretí najväčší na svete

 

V roku 2018 bola vypracovaná britská národná stratégia stavby lodí, ktorej cieľom je postaviť malý počet vojnových lodí, “postavených zo zníženého rozpočtu na posilnenie upadajúceho námorníctva”. V tom spočíva problém! Bývalá vládkyňa morí nemá peniaze na vybudovanie poriadnej flotily, dokonca ani malej. Tak majú v opravárenských závodoch opitých migrantov a na jadrových ponorkách nitujú akokoľvek odrezané vrtule…

Vladimír Prochvatilov

*Podporte nás: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

*FB obmedzuje publikovanie našich príspevkov, odporúčame nás sledovať aj na Telegrame

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov