Ka-32A11M
Aktuality, Letectvo,

Najmodernejší ruský požiarny vrtuľník Ka-32A11M absolvoval zahraničný debut v Dubaji

Rusko predstavilo na výstave v Dubaji novú požiarnu verziu vrtuľníka Ka-32A11M, ktorý má podstatné vylepšenia oproti verzii Ka-32A11VS. Ide predovšetkým o nové ruské motory s digitálnym riadiacim systémom, digitálny letový a navigačný systém, moderné hasičské a záchranárske vybavenie.


 

Simulovaný požiarny útok troch vrtuľníkov Ka-32 na verejnom podujatí:

Ka-32A11M je vybavený najnovším ruským hasiacim systémom SP-32. Jeho kapacita je až 4000 litrov vody a až 400 litrov penidla. Novým prvkom je elektrický ohrev vody, ktorý zabezpečuje hasenie pri teplotách až -20 °C. Táto funkcia je implementovaná po prvý raz na svete. Pomocou vodného dela môže Ka-32A11M vykonávať horizontálne hasenie požiarov na najvyšších poschodiach výškových budov a tiež zariadení ropného a plynárenského priemyslu, a to aj v podmienkach silného zadymenia. Medzi ďalšie možnosti patrí aj závesné zariadenie na vypúšťanie vody VSU-5.

 

Ukážka horizontálneho hasenia staršou verziou vrtuľníka Ka-32A11VS srbskej polície:

“Na výstave Dubai Airshow sme predstavili unikátne civilné helikoptéry s vysokým exportným potenciálom, vrátane Ka-32A11M, ktoré vzbudili záujem medzi špecialistami a potenciálnymi zákazníkmi. Vrtuľníky rodiny Ka-32 si vďaka svojej účinnosti vyslúžili uznanie po celom svete. Teraz sú tieto stroje prevádzkované vo viac ako 20 krajinách a ich počet presahuje 180 kusov. Ak si to operátori želajú, môžeme upgradovať všetky tieto vrtuľníky na úroveň Ka-32A11M,” povedal Dmitrij Zuikov, vedúci oddelenia analytického marketingu a konkurenčných analýz holdingu Russian Helicopters, ktorý spadá pod štátny konglomerát Rostec.

 

Letové skúšky vrtuľníka Ka-32A11M začali pred dvoma rokmi:

 

Motory VK-2500PS-02 majú zvýšený výkon v maximálnom a núdzovom režime, čo je dosiahnuté presnejšou reguláciou teploty automatickým digitálnym riadiacim systémom BARK. Motory poskytujú vrtuľníku nové schopnosti v horúcom podnebí a vysokých nadmorských výškach, čo je dôležité pri hasení lesných požiarov a pri vykonávaní núdzových záchranných operácií.
Vrtuľník je vybavený digitálnym letovým navigačným systémom so zobrazovaním údajov (“sklenený kokpit”), ktorý výrazne znižuje záťaž posádky a zvyšuje prehľad o situácii.

Jednou z výhod Ka-32A11M je jeho vysoká manévrovateľnosť a schopnosť lietať v tých najťažších podmienkach, čo je umožnené použitím dvojrotorovej koaxiálnej konštrukcie (bez vyrovnávacieho rotora). Jeho charakteristickými črtami sú zjednodušené techniky pilotovania v porovnaní s “klasickou” schémou, stabilita v režime vznášania, zvýšená manévrovateľnosť a vysoký pomer ťahu k hmotnosti. Toto je obzvlášť dôležité pri vykonávaní záchranných operácií, pri približovaní dreva, preprave nákladu a hasení požiarov v zložitých podmienkach a v husto obývaných mestských oblastiach, vrátane blízkosti výškových budov, keď let a stabilné vznášanie vrtuľníka komplikujú vírivé prúdy vetra.

Ka-32 je vo všeobecnosti civilnou verziou vojenského typu Ka-27, ktorý bol do výzbroje prijatý ako primárne palubný protiponorkový vrtuľník sovietskeho námorníctva. Ka-27 bol zaradený do služby v roku 1983 a vyrábaný do roku 1990. Odvodená z neho bola aj zjednodušená vojenská verzia Ka-28 určená na export, vrtuľník s rádiolokátorom včasnej výstrahy Ka-31 a útočná transportná verzia Ka-29TB.

 

Ka-29TB má schopnosť prepraviť okrem dvoch členov posádky a 16 výsadkárov alebo 10 ranených a je vyzbrojený vstavaným štvrohlavňovým guľometom typu gatling 9-A-622 kalibru 7,62mm so zásobou 1800 nábojov. Na 4 podvesoch môže niesť kombináciu rôznej výzbroje, napríklad 2 x kanónový kontajner UPK-23-250 s dvojhlavňovým kanónom GŠ-23-250 so zásobou 250 nábojov, 8 protitankových riadených striel 9M114 Kokon alebo 9M120 Ataka, 128 neriadených rakiet kalibru 57 mm alebo 80 kusov kalibru 80 mm, prípadne dve zápalné bomby ZB-500 a podobne.

 

Vrtuľníky Ka-29 TB sú aktuálne zapojené do obrany pobrežia Krymu pred ukrajinskými námornými dronmi a rýchlymi člnmi:

 

Podobne ako v prípade poslednej modifikácie Ka-27M aj vrtuľníky Ka-29TB boli priebežne reaktivované a modernizované, mohli sa tak zúčastniť operácií na ukrajinskom bojisku. Predpokladá sa, že bol na ne čiastočne zameraný prvý ukrajinský útok s použitím striel ATACMS. Niekoľko dní pred ním pôsobilo na letisku Berďansk minimálne 9 vrtuľníkov Mi-8, prípadne Mi-24, 5 útočných helikoptér Ka-52 a 13 transportno bojových helikoptér Ka-29.

MK

*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. Google aj FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov