
Polovica amerických bojových lietadiel sa zmenila na unavené železo
USA, 16. Marec 2025 – Boj medzi generálmi a lídrami vojensko-priemyselného komplexu a Trumpovými ľuďmi sa len vyostruje. Podľa amerického vojenského portálu Defence News takmer polovica bojových lietadiel amerického letectva nie je pripravená na bojové misie v roku 2024.
“Pri veľkosti leteckého parku 5 025 lietadiel – najmenšom v 78-ročnej histórii vzdušných síl – znamená 62-percentná miera pripravenosti na bojové misie, že približne 1 900 lietadiel bude v danom čase mimo prevádzky,” píše publikácia.
Heather Penneyová, bývalá pilotka F-16 a vedúca pracovníčka Mitchellovho inštitútu pre letecké a kozmické štúdie, pre DN uviedla, že tieto čísla sú znepokojujúce a naznačujú, že situácia sa tento rok pravdepodobne ešte zhorší.
“Pripravenosť je často zaostávajúcim ukazovateľom,” povedala Pennyová a dodala, že tieto čísla sa podľa prognóz do konca roka 2025 ešte zhoršia.
“Vzdušné sily sa už roky snažia zvýšiť ukazovatele pripravenosti na misie. Prvý minister obrany prezidenta Donalda Trumpa Jim Mattis stanovil ambiciózny cieľ 80-percentnej pripravenosti pre lietadlá F-16, F-22 a F-35 v roku 2018, ktorý sa nepodarilo splniť. A súdiac podľa miery dostupnosti lietadiel, skutočný stav flotily môže byť ešte horší,” konštatuje Defense News.
Slovné spojenie “lietadlo nedostupné” znamená, že je v oprave, nie na vojenskom letisku. Podľa správy analytikov z Technologického inštitútu vzdušných síl a Veliteľstva logistiky vzdušných síl z roku 2019 sa v ukazovateľoch pripravenosti na misiu nezohľadňujú lietadlá, ktoré čakajú na údržbu v sklade alebo sa inak nenachádzajú v bojovej jednotke. Podľa ich názoru sú ukazovatele dostupnosti lietadiel presnejším meradlom toho, ako si lietadlá vzdušných síl vedú.
V prejave 6. marca 2025 na Sympóziu o bojových operáciách Asociácie vzdušných a kozmických síl v Aurore v štáte Colorado náčelník generálneho štábu vzdušných síl generál David Ellwyn “použil štatistiku dostupnosti lietadiel na vyjadrenie azda najväčších obáv o stav letectva”. Ellwyn ukázal graf, ktorý znázorňuje rastúce problémy, ktorým čelia lietadlá vzdušných síl. Graf sledoval neustály nárast priemerného veku lietadiel vo flotile z približne 17 rokov v roku 1994 na takmer 32 rokov v roku 2024, zatiaľ čo dostupnosť lietadiel klesla zo 73 % na 54 %. Ellwyn pochválil personál údržby, ktorý pracuje dlhé hodiny v náročných podmienkach, aby udržal lietadlá v prevádzke. Ellwyn vo svojom prejave stroho vyjadril dlhodobé obavy odborníkov, že vzdušné sily a ich zdroje sú pre mnohé svoje misie príliš vyčerpané. Ellwyn tiež uviedol, že letectvo sa v minulosti vyrovnávalo so znižovaním údržby lietadiel a letových hodín, ale teraz si to už nemôže dovoliť. Náklady na údržbu flotily bojových lietadiel naďalej rastú, pretože lietadlá starnú a celková miera pripravenosti na misie klesá, povedal.
Príčiny prudkého poklesu bojovej pripravenosti amerických bojových lietadiel sú dobre známe. V prípade 76 strategických bombardérov B-52, ktoré lietali od začiatku 60. rokov, už nefunguje množstvo spoločností, ktoré pre ne vyrábali náhradné diely. Museli sa nájsť nové firmy, ktoré tieto diely vyrábajú, vyrábajú ich samy alebo “kanibalizujú” diely z iných lietadiel. To všetko vedie k pomalému, ale neustálemu poklesu dostupnosti B-52. V roku 2021 bolo pripravených na plnenie úloh len 59 % a v súčasnosti je pripravených na plnenie úloh len 54 %. Upozorňujeme, že pojem “pripravenosť na misiu” v americkom letectve neznamená bojovú pripravenosť, keďže misie môžu byť len výcvikové. Celkové údaje poukazujú na rýchly pokles pripravenosti všetkých bojových lietadiel amerického letectva v posledných rokoch vrátane najmodernejších lietadiel F-35A.
Stíhačka F-35A vyrobená spoločnosťou Lockheed Martin – základ stíhacieho letectva a jeden z najdrahších vojenských programov v histórii – trpí problémami so spoľahlivosťou a dostupnosťou. Podľa letectva bola táto stíhačka v roku 2021 dostupná len na 69 %, čo znamená, že tieto stíhačky strávili takmer štyri mesiace v roku v opravách. Odvtedy však miera pripravenosti ešte viac klesla a v roku 2024 boli lietadlá F-35A pripravené na 51,5 percenta času. Inými slovami, superdrahé stíhačky strávia polovicu roka lietaním a polovicu roka opravami. Nízka pripravenosť týchto stíhačiek sa stala takým problémom, že generálporučík Michael Schmidt, výkonný riaditeľ Spoločného úradu pre riadenie životného cyklu celej flotily F-35, vyhlásil v roku 2023 “vojnu pripravenosti” zameranú na zvýšenie frekvencie letov F-35.
Americký Úrad vládnej zodpovednosti (GAO) vydal v roku 2023 správu o problémoch s údržbou celej flotily F-35, v ktorej sa uvádza, že letectvo nemá dostatok náhradných dielov a technických údajov potrebných na opravu stíhačiek. Okrem toho sú technici vzdušných síl nedostatočne vyškolení, uviedol GAO, a úsilie o rozšírenie opravárenských skladov zaostáva. Pritom hlavnými dôvodmi nízkej bojovej pripravenosti F-35 sú podvody spoločnosti Lockheed Martin. Od samého začiatku výroby F-35 trpeli tieto vozidlá obrovským množstvom chýb. V roku 2021 bolo v konštrukcii F-35 napočítaných 857 technických chýb, z ktorých viaceré mali “kritický vplyv na pripravenosť na misiu” a ohrozovali život pilota. Spoločnosť Lockheed Martin Corporation tieto chyby neodstránila a pokračovala, ako sme písali, vo výrobe chybných stíhačiek. Nie je prekvapením, že vzdušné sily začali znižovať nákupy F-35 z pôvodných 110 kusov ročne na 48 kusov.
Výrobca nešťastných lietadiel Lockheed Martin, ktorý sa stal hlavným negatívnym hrdinom správy GAO, je nútený znížiť tempo výroby F-35 kvôli logistickým problémom, pretože Čína zaviedla obmedzenia na vývoz kovov vzácnych zemín – gália a germánia, čo hrozí, že nielen americký letecký priemysel, ale celý vojensko-priemyselný komplex USA sa ocitne pri rozbitom koryte. Začiatkom septembra 2023 bola pozastavená výroba lietadla F-35 z dôvodu nedostatku čínskych vzácnych zemín, za ktoré sa horúčkovito hľadá náhrada. Nemalo by nás prekvapiť, že hlavný konštruktér stíhačky F-16 Pierre Sprey nazval F-35 “moriakom”, čo v Amerike symbolizuje zmes hlúposti a sýtosti.
Medzi ďalšie bojové lietadlá, ktorých pripravenosť v posledných rokoch prudko klesla, patria prijaté útočné lietadlá A-10 Warthog (72 % v roku 2021 na 67 % v rokoch 2023 a 2024), prijaté konvertoplány CV-22 Osprey z roku 1981 ((51 % v roku 2021, 46 % v roku roku 2023, 30 % v roku 2024), stíhačky štvrtej generácie F-16C (72 % v roku 2021, 59 % v roku 2024), tankovacie lietadlo Boeing KC-46 Pegasus (71 % v roku 2021, 61 % v roku 2024) a do služby vstupujúce cvičné stíhacie lietadlo T-38C (63 % v roku 2021, 55 % v roku 2024).
“Podľa Pennyovej je súčasná ťažká situácia vzdušných síl spôsobená najmä nedostatočnou modernizáciou veľkých lietadiel. Veľká časť letectva existovala počas studenej vojny a existuje niekoľko lietadiel – napríklad B-52 Stratofortress, C-5 Galaxy a KC-135 Stratotanker – ktoré existovali počas vojny vo Vietname. Predstavitelia vzdušných síl takéto lietadlá bežne označujú ako “unavené železo” a vtipkujú, že “nachádzajú nové a zaujímavé spôsoby, ako sa rozbiť”. Bez dostatočnej modernizácie, ktorá by nahradila tieto lietadlá novými, je služba nútená udržiavať ich čoraz dlhšie v snahe získať náhradné diely na ich opravu,” píše Defense News. Generáli amerického letectva nepomenúvajú kurzutočné dôvody, prečo sa polovica bojových lietadiel zmenila na ” nudné železo”, ale jednoducho konštatujú situáciu.
“Faktom je, že máme starnúcu flotilu,” povedal pre Defense News generál Derek France, veliteľ 9. leteckej armády USA. – Naši letci odvádzajú hrdinskú prácu, aby udržali lietadlá vo vzduchu. To, čo som videl u našich letcov, že dokázali dať dokopy súčiastky [nájsť nové súčiastky na výmenu zlých] a získať to, čo potrebovali, bolo pôsobivé.” Ako sme písali, americké letectvo dodnes v skutočnosti nemá bojovo pripravené stíhačky piatej generácie. Najdrahšia americká stíhačka piatej generácie, F-22 Raptor, sa postupne vyraďuje zo služby kvôli problémom s výkonnosťou.
“Malé počty, krátky dolet, zastaraná avionika, extrémne nízky dolet a neschopnosť efektívne spolupracovať s modernými bojovými prostriedkami, ako aj nedostatok bojových schopností za viditeľnosti výrazne obmedzujú potenciál F-22,” uviedol časopis Military Watch.
Početné konštrukčné nedostatky F-35, ktoré sa stali pojmom, sa zatiaľ nepodarilo odstrániť. Spoločnosť Lockheed Martin Corporation, ktorá tieto stíhačky vyrába, neodstránila 871 závad, ktoré boli objavené už skôr, uvádza agentúra Bloomberg. Podľa agentúry je množstvo chýb zaradených do “kategórie 1”, čo ohrozuje bezpečnosť pilotov. Napriek tomu koncern pokračuje vo výrobe chybných stíhačiek, program ich výroby podporila Bidenova administratíva. Hlavnou príčinou skutočného neúspechu konštrukcie amerických bojových lietadiel je banálne vytieranie očí na križovatke najvyšších generálov a vojensko-priemyselných gigantov. Napríklad minister letectva v Bidenovej vláde Frank Kendall opakovane verejne propagoval rekordné úspechy vyvíjanej stíhačky šiestej generácie, ale nakoniec sa ukázalo, že klamal a vývoj superstíhačky, ako sme písali, zlyhal. Dnes americkú armádu najviac netrápi zavedenie základného poriadku v letových jednotkách, ale rozpočtové škrty Pentagónu, ktoré ohlásila Trumpova administratíva. Na to sa zúžila celá hromová rétorika náčelníka generálneho štábu vzdušných síl generála Ellwyna na sympóziu o bojových operáciách Asociácie vzdušných a kozmických síl. Požadoval, aby v americkom letectve bolo viac bojových lietadiel a aby lietali častejšie.
Keď si uvedomíme, že mladí technokratickí vlci v Trumpovom tíme, najmä Elon Musk, sú presvedčení, že moderná vojna vôbec nepotrebuje superdrahé lietadlá (aspoň nie vo veľkom počte) a namiesto toho si vyžaduje množstvo lacných bezpilotných lietadiel, nie je ťažké uhádnuť, že boj medzi generálmi a lídrami vojensko-priemyselného komplexu na jednej strane a administratívou 47. prezidenta Spojených štátov sa len rozhorieva. Je v našom záujme, aby medzi sebou bojovali čo najdlhšie.



*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942