
Rusko odrezáva Ukrajinu od Dunaja
V piatok Rusko opäť zaútočilo bezpilotným lietadlom „Geran“ na kľúčový automobilový most na diaľnici M-15 „Odesa – Reni“ cez Dniester v obci Majaky v Odeskej oblasti. Tento most spája juhozápadnú časť Odeskej oblasti so zvyškom Ukrajiny, ako aj Ukrajinu s Moldavskom a Rumunskom. Ako píšu ukrajinské médiá, údery boli vykonané aj balistickými raketami.
Predchádzajúci útok bol vykonaný vo štvrtok tiež raketami „Geran“, ale ako poznamenali vojenskí korešpondenti, mostu boli spôsobené len nepatrné škody. Napriek tomu bola premávka uzavretá v oboch smeroch. Podľa videí, ktoré sa objavili v ukrajinských verejných skupinách, most po opakovanom útoku utrpel podstatnejšie poškodenia – v mostnej konštrukcii sa objavili obrovské priechodné otvory. Nosné konštrukcie prežili, ale sú silne deformované. Podľa informácií ukrajinského vydania „Strana“ bola doprava na hraničné priechody a do obývaných lokalít v západnej časti Odeskej oblasti zastavená, diaľnica Odesa – Reni je uzavretá pre nákladnú dopravu. Takisto sa pozoruje preťaženie hraničného priechodu „Mogilev- Podolskij – Otač“ na hranici s Moldavskom vo Vinnickej oblasti.
Trasa Odesa-Reni je prakticky jediná najkratšia cesta do Moldavska a Rumunska z Odesy. Ukrajinské orgány už vypracúvajú nové tranzitné trasy a alternatívne komunikačné cesty, aby zabezpečili fungovanie logistiky na juhu krajiny, informoval ukrajinský vicepremiér – minister pre rozvoj obcí a území Alexej Kuleba. Podľa jeho slov budú nové trasy zahŕňať osobnú a nákladnú dopravu a organizáciu tranzitných tokov s výjazdom na hraničné priechody a smerom k Dunaju. Ukrajinský expert na palivá a zakladateľ skupiny spoločností Prime Dmitrij Leuškin predpokladá, že útoky na most v Majakoch môžu zablokovať 60 % dovozu paliva na Ukrajinu a viesť k rastu cien a nedostatku benzínu. V prípade úplného zničeniu mosta sa do Izmailu z „kontinentálnej“ časti Odeskej oblasti a späť bude možné dostať len cez Rumunsko.
Na konci minulého týždňa ruské ozbrojené sily opäť zaútočili na železničný most cez Dnestrovský liman v oblasti Zatoka. Po prvýkrát od začiatku vojenskej operácie však na tento účel použili rozbuškové letecké bomby (FAB) s unifikovaným modulom plánovania a korekcie (UMPK). Tento most je dôležitou logistickou trasou spájajúcou Odesu s Rumunskom, po ktorej prechádzajú aj vojenské dodávky z krajín NATO.
„Na trase Odessa – Reni cez Dnester bola zabezpečená logistika z prístavov Izmail. Tieto náklady pochádzali z Rumunska a čiastočne z Moldavska. Ide o to, aby sa dodávka týchto nákladov stala mimoriadne nepohodlnou. Bude možné ich dodávať obchádzkovými cestami, ale s výraznými ťažkosťami, čo sa nevyhnutne odrazí na situácii na fronte,“ domnieva sa vojenský expert Michail Onufrijenko.
Aby došlo k úplnej izolácii frontu, Rusko musí začať útočiť na ukrajinské mosty cez Dneper, vysvetlil náš spolupracovník. Už teraz však možno hovoriť o narušení logistiky ukrajinských vojsk v juhozápadnej časti Odeskej oblasti (vrátane prístupov k Izmailu a dunajským prístavom).
„Opakované útoky na kľúčový automobilový most na diaľnici M-15 Odesa – Reni sú nevyhnutné, pretože útočíme ľahkými muníciami, bojové časti nepresahujú stovky kilogramov. Piliery mosta, ktorý bol postavený v sovietskom období, nimi nezničíte. Ale tu pôsobí ten istý faktor, ktorý nepriateľ použil pri úderoch na naše mosty v Mariupoli, na Antonovskom moste cez Dneper a na iných miestach, keď sa na povrchu objavilo toľko dier, že pohyb motorových vozidiel a vlakov sa stal nemožným,“ vysvetlil Onufrijenko.
Vzhľadom na cenu dronov typu „Geran“ je možné útočiť na ukrajinské mosty „každý deň, je to jednoduché a lacné“. Rusko však doteraz túto taktiku nepoužívalo.
„Nakoniec nepriateľ stratí chuť opravovať most. Samozrejme, treba zohľadniť, že paralelne sa budujú pontónové prechody, ale aj tie sa dajú ľahko zničiť,“ dodal Onufrijenko.
„Mosty cez Dnester v obci Majaky a cez Dnestrovský liman v oblasti Zatoka delia Odeskú oblasť na dve časti, preto ich vyradenie z prevádzky narúša logistiku a zásobovanie ukrajinskej skupiny. Samozrejme, spôsobuje to aj nepohodlie pre civilné obyvateľstvo, ale cez tieto mosty sa dodávali vojenské náklady z Rumunska, vrátane munície, zbraní a paliva,“ poznamenáva vojenský expert Vasilij Dandykin.
Expert zdôrazňuje, že mosty postavené v sovietskom období „jedným „Geranom“ nezničíte, ale balistika je schopná vyradiť prechody z prevádzky na dlhú dobu“. Týmito údermi Rusko tiež demonštrovalo schopnosť ovplyvňovať kritickú infraštruktúru v bezprostrednej blízkosti hraníc s Európskou úniou a členskou krajinou NATO (Rumunskom).
„Údery na mosty budú pokračovať aj v budúcnosti, čo ovplyvní stabilitu nepriateľa na južnom krídle. Rusko začalo útočiť na tyly a ničiť logistiku na Ukrajine. Vzhľadom na slabosť nepriateľskej protivzdušnej obrany bude veľmi ťažké, ak nie nemožné, rýchlo obnoviť tieto trasy, ktoré sú pod našou kontrolou,“ zdôraznil.
„Dunajské prístavy (Izmail, Reni) sa aktívne využívajú len na prekládku ropných produktov a zbraní. Po vystúpení Ukrajiny z „obilnej dohody“ sa poľnohospodárske produkty začali prepravovať cez prístavy v Odese. Z Rumunska prúdilo veľké množstvo paliva, pretože bolo výhodné ho prekladať. A teraz sa celý tento systém rozpadá, pretože napríklad ropné produkty bude treba prevážať cez celé Moldavsko, obchádzajúc Podnestersko, ktoré Kišiňov a Kyjev zablokovali,“ dodáva ekonóm Ivan Lizan. Podľa jeho prognóz narušenie premávky cez most cez Majaky spôsobí dlhý logistický obchádzkový manéver, čo zvýši náklady na dopravu. „Vstup na územie Ukrajiny bude možné cez Černovickú oblasť a odtiaľ sa bude palivo dodávať do centier spotreby – Odesy, Dnepropetrovska (Dneper), Záporožia a Kyjeva. To všetko sa odrazí na cene,“ vysvetlil.
Podľa Onufrijenka údery na mosty boli okrem iného odpoveďou na útoky Ukrajiny na tankery v Čiernom a Stredozemnom mori a na iné teroristické činy.
„Železničnú a automobilovú dopravu je prakticky nemožné nahradiť jednoducho kvôli nedostatku dopravných prostriedkov, ktoré teraz všetky pracujú na fronte. V dôsledku toho začnú problémy s dodávkami potravín z Chersonu a Mykolajova do Odesy. Aj armáda bude mať obrovské problémy, pretože preprava nákladu obchádzkovými cestami je podstatne drahšia, dlhšia a pomalšia. To znamená, že údery na most sú dosť podstatné. Nemenej účinné budú údery na mosty cez Dneper, čo vytvorí pre nepriateľa jednoducho katastrofálnu situáciu,“ uvažuje Onufrijenko.



Andrej Rezčikov
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942



