Čínsky transportný stealth dron FL-2 v tvare lietajúceho krídla
Na nedávnej výstave vojensko-civilného vybavenia a technológii (konanej periodicky, so zameraním na obranný priemysel), ktorá sa uskutočnila v meste Si-an (Xi’an) v čínskej provincii Šen-si (Shaanxi) v severozápadnej Číne, bol v tomto roku po prvýkrát predstavený nový typ transportného bezpilotného lietadla v tvare lietajúceho krídla, s označením FL-2. Tento hybridný bezpilotný prostriedok, vyvinutý čínskou spoločnosťou Zhongtian (Čung-tchien) Guide Control Technology Co., Ltd., v sebe spája tvar tak konvenčného lietadla ako aj dizajnu lietajúceho krídla. Podľa vyjadrenia jedného z expertov na výstave, tento kompromisný tvar bezpilotného prostriedku by mohol reprezentovať trend, akým sa budú uberať budúce veľké transportné lietadlá. V prospech tvaru lietajúceho krídla hovorí tiež to, že vývojari úspešne zvládli ovládanie letu, čo je jeden z najvážnejších problémov pri dizajne lietajúceho krídla.
Budúci transportný stealth dron FL-2 pripomína svojím vzhľadom americký bezpilotný prostriedok Northrop Grumman X-47B. Má prúdnicový tvar s hladkým prechodom a široký trup. Čínsky bezpilotný prostriedok má však navyše dvojicu konvenčných zvislých plôch tvaru V a jeho trup sa javí objemnejší v porovnaní s inými typickými lietadlami tvaru lietajúceho krídla, akým je napríklad americký viacúčelový strategický bombardér Northrop Grumman B-2 Spirit.
Zadnú časť trupu tvorí dvojica šípovitých krídiel „netopierieho“ typu. Celý profil zadnej hrany má tvar „W“ a je identický s tvarom amerického drona X-47B. Rozdiel je v tom, že čínsky dron FL-2 má na šípovitých krídlach štyri balančné krídelká (angl. aileron) a tiež dve pohyblivé smerové kormidlá na zadnej hrane trupu. Okrem toho, dron FL-2 používa dizajn chvostovej časti tvaru „V“ z konvenčného lietadla.
Pre pohon dronu FL-2 slúžia dva prúdové motory. Maximálna vzletová hmotnosť je 22 ton, dostup 15 000 metrov, cestovná rýchlosť medzi 600 až 780 km/h, pričom maximálna dosahovaná rýchlosť má byť 900 km/h. Dolet dronu má byť až 7000 km a celková výdrž vo vzduchu 10 hodín.
Podľa portálu Global Times je FL-2 viacúčelové transportné podzvukové bezpilotné lietadlo s dlhým doletom, ktoré má zabudované viacero kabín pre prevoz nákladu rôzneho určenia, s možnosťou spojenia týchto kabín do jedného veľkého priestoru a prevážať tak jeden väčší objekt. Lietadlo s trupom tvaru krídla a šípovým krídlom dokáže efektívne redukovať odpor vzduchu, čo sa považuje za jeho najväčšiu výhodu.
V súčasnosti sa transportný stealth dron FL-2, ktorého maximálna užitočná nosnosť je približne 6 ton, nachádza vo fáze koncepčného návrhu.
Zdroj: inceptivemind