Prochod-1:
Aktuality, Pozemná technika,

Ruská technika dištančného a robotického odmínovania

V súčasnosti sa stále častejšie hovorí o ruskej zimnej ofenzíve, misia, ktorá by bola ľahšie realizovateľná pri plnej miere ruskej mobilizácie prevedenej do konca septembra 2023. Takto Rusi nemôžu brať do úvahy len to, čo majú, ale rátať aj s tým, čo Ukrajincom chýba. Môže ísť o protitankové míny.


 

V druhej polovici októbra 2023 bola zverejnená informácia, že na severe Ukrajiny sa zvýšila hustota mínových polí a výbušných zátarasov 16-násobne oproti júnu 2022. V skutočnosti šla reč o 500 000 protitankových mínach, ktoré boli položené v zóne zodpovednosti skupiny vojsk “Sever” pod velením generálplukovníka S. Naeva. Lenže to je málo. Autor má aj približnú informáciu o tom, koľko zostalo Ukrajincom mín na sklade, ale pochádza z jedného ruského otvoreného zdroja, ktorý nie je nikde citovaný a nie je možné ho overiť, nebolo by teda seriózne ho dávať do článku. Z rôznych indícií však vyplýva, že to môže byť presné číslo, ktoré je však nedostatočné a nebránilo by ruským tankovým a motostreleckým vojskám v postupe tak efektívne, ako to bolo v prípade odrazenia ukrajinskej protiofenzívy do veľkej miery práve ruskými mínami. Rusi navyše disponujú odmínovacími kapacitami vo väčšej miere ako Ukrajinci začiatkom júna 2023, ktorí mali len 15% potrebných stavov ženijnej techniky. V článku budú popísané len momentálne v Rusku najviac diskutované prostriedky robotického a dištančného odmínovania. Plus jedna improvizácia, ktorá je diskutovaná ešte viac.

 

A. Dištančné odmínovanie

1. Meteor UR-77 (ob. 256)

Oficiálny názov sa neujal a vozidlu sa prezýva Zmej Gorynyč, čo je ruský folklórny drak. Je postavené na pásovom podvozku samohybnej húfnice kalibru 122mm 2S1 Gvozdika. Váži 15,5 tony a má dĺžku 7,86 metra a šírku 2,85 metra. Poháňa ho motor JaMZ-238H s výkonom 300 koní. To dáva vozidlu maximálnu rýchlosť cez 60 km/h na ceste a 30 km/h v teréne. Vozidlo je obojživelné. Má ľahký pancier, ktorý ho chráni pre paľbou z ručných strelných zbraní.

 

Draky sú vyzbrojené dvoma tiahlymi náložami (Mine-clearing line charge alebo Удлинённый заряд), ktoré majú raketový pohon. Je to teda v podstate veľmi dlhé Bangalore torpédo, ktoré sa neumiestňuje ručne a trhavina nie je v pevných trubiciach ale ohybných hadiciach. Ako trhavina sa najprv používal tritol, potom plastická trhavina PVV-7 a najnovšie aj “morská zmes”. To bude nejaká verzia trhaviny TGA, ktorá v základe pozostávala z flegmatizovanej zmesi tritolu, hexogénu, práškového hliníka.

 

Účinný dostrel sa momentálne udáva na 500 metrov a dĺžka priechodu 75-100 metrov podľa typu použitej nálože. Vozidiel bolo vyrobených od roku 1978 asi 550 a väčšina ostala v Rusku. Prvýkrát boli použité vo vojnách na Kaukaze po rozpade ZSSR, potom vo vojne v Sýrii a neskôr aj na ukrajinskom bojisku. Už počas sýrskej kampane sa však prejavila tendencia nepoužívať to ako prostriedok odmínovania, ale ako veľmi účinnú útočnú zbraň zvlášť pri bojoch v mestskom prostredí.

 

UR-77 použitý pri dobýjaní oceliarne Azovstaľ:

https://www.youtube.com/watch?v=SanQjmbzZvY

 

Transparentnejší útok na uzol ukrajinského odporu v silne opevnenej budove. S nervami všetko v poriadku a s časovaním nálože tiež:

 

2. UR-83P – prevozný drak

Iba zdanlivo menšou verziou UR-77 je UR-83P. Pôsobí tak, pretože sa odpaľuje zo zeme, zďaleka však nie je prenosný. Jeho nálož je 114 metrov dlhá v jednom metri je osem kilogramov plastickej trhaviny PVV-7. Celková hmotnosť nálože je teda cez 900 kg. Systém sa preváža na nákladných automobiloch. Spravidla sa už tiež používa ako útočný prostriedok.

 

Použitie systému UR-83P na záporožskom fronte:

https://www.youtube.com/watch?v=MnB231_usW4

 

Autor tohto príspevku o UR-83P nesprávne predpokladá, že je systém prenosný, len samotná trhavina v náloži však váži vyše 900 kg:

 

3. Kamikadze motoliga

Prechod do druhej časti článku obstaráva obrnený transportér MT-LB na svojej poslednej ceste. Rusi začali tieto pásové vozidlá plniť trhavinami, čiastočne aj tiahlymi náložami z vyššie spomenutých systémov UR-77 a UR-83P. Plne zaťažené vozidlo je potom nasmerované na ukrajinské pozície, kde má celé vybuchnúť. Ak sa to nepodarí aspoň prispieť k odmínovaniu úseku medzi ruskými vojskami a ukrajinskými opornými bodmi. Je to kontroverzné, či sa oplatí takto plytvať obrnenými pásovými vozidlami, skutočná vojna sa možno ešte len začína.

 

Kritika nasadenia kamikadze motolíg je opodstatnená, treba ale povedať, že niektoré sa už priamo na ukrajinské pozície dostali. Autor tohto príspevku predpokladá, že jediným účelom je odmínovanie. Je vidieť, že vozidlo najprv ovláda vojak, ktorý vyskočí a nechá ho ísť ďalej. Či je ovládané na diaľku alebo ide iba vopred určeným smerom je v tomto konkrétnom prípade nepodstatné.

 

 

Údajný úspech kamikadze motoligy, ktorá mala zničiť ukrajinský oporný bod:

https://www.youtube.com/watch?v=r8IVWolIvLk

 

B. Odmínovacie robotické vozidlá

1. Urán-6

Prvým moderným odmínovacím systémom dodaným ruským ženijným jednotkám v poslednom desaťročí bol Uran-6 vyvinutý spoločnosťou JSC 766 UPTK (dnes SKB MO). Tento komplex úspešne prešiel testami a vstúpil do sériovej výroby. Bola vytvorená flotila tejto techniky, ktorej veľkosť umožňuje vykonávať činnosti odmínovania s požadovanou intenzitou. Uran-6 je postavený na základe chráneného pásového podvozku s diaľkovým ovládaním. Podvozok má dvojicu hydraulických manipulátorov s uchytením pre pracovné prostriedky. Predpokladá sa použitie niekoľkých typov protimínových tralov – valcových, úderných a frézovacích. Predpokladá sa aj inštalácia ženijného vybavenia vo forme radlice buldozéra a drapáka, vhodného na odpratávanie sutín.

 

Všetky štandardné traly Uran-6 sú navrhnuté tak, aby vyčistili súvislý priechod so šírkou 1,7 m. Robot sa počas prevádzky pohybuje rýchlosťou najviac 1,5-5 km/h podľa typu tralu, čo je dostatočné na ovplyvnenie takmer všetkých výbušných predmetov v zemi. Úspešnosť odmínovania presahuje 95 %. Na jedno natankovanie komplex funguje asi 5 hodín. Urany-6 boli použité pri humanitárnom odmínovaní na severnom Kaukaze a v Sýrii. Od začiatku roka 2022 sa používali na Donbase. Hmotnosť robota je 6 ton a dosah diaľkového ovládania je minimálne 800 metrov v teréne a 300 metrov v zastavaných oblastiach.

 

Odmínovacie roboty Uran-6 pri použití v Sýrii:

 

Čistenie hustého poľa protipechotných mín na ukrajinskom bojisku Uranom-6:

https://www.youtube.com/watch?v=aBxY8Yy9FbM

 

2. Vepr a Prochod na tankových podvozkoch

Začiatkom roku 2000 predstavil Uralvagonzavod ťažké odmínovacie vozidlo BMR-3M Vepr založené na tanku T-90. V polovici druhej dekády nového milénia VNII Signal tento produkt zmodernizoval a premenil ho na robotický komplex. Diaľkovo ovládaná verzia Vepr s názvom Prochod-1 bola prvýkrát predstavená v roku 2016.

 

BMR-3M a Prochod-1 sú postavené na podvozku tanku T-90. Zachovali sa hlavné konštrukčné celky pancierovej korby s vysokou ochranou, pohonná jednotka a podvozok. Zároveň sa na veži objavila kabína, v ktorej sa nachádza posádka a hlavné agregáty. Na prove trupu sú úchyty na tral, na korme je plošina na prepravu nákladu. Výsledné ženijné vozidlo má rozmery (bez tralu) tanku a hmotnosť 48 ton. Parametre mobility zostali na úrovni T-90.

 

Vepr môže používať rôzne typy tralov. Robotické vozidlo Prochod-1 je vybavené „pevným tankovým mínovým tralom” TMT-S, vyvinutým špeciálne preň. Toto zariadenie je vyrobené vo forme rámu, na ktorom je umiestnených 15 valcov na nepretržité tralovanie. Valce sú doplnené o elektromagnetické nástavce na tralovanie mín s magnetickým senzorom cieľa a smerovým účinkom. Okrem toho je na palube Vepr a Prochod rušiaca stanica na potlačenie kanálov diaľkového ovládania výbušných zariadení. Počas tralovania dosahuje Prochod-1 rýchlosť až 15 km/h. Tral TMT-S čistí 4,5 metra široký pás od protipechotných a protitankových mín; míny so smerovým účinkom sú odpaľované v okruhu 100 metrov.

 

Prokhod-1 si zachováva štandardné pozície posádky a ovládacie prvky, čo umožňuje jeho použitie ako bežného ženijného tanku. Okrem toho existuje diaľkové ovládanie. Kamery sú umiestnené po obvode karosérie a poskytujú všestranný výhľad a vo vnútri je prijímač príkazov, ovládacie prvky a funkčné mechanizmy. Posádka môže ovládať robotický tank z bezpečnej vzdialenosti. Najneskôr v rokoch 2016-17. komplex Prochod-1 bol podrobený skúškam. Ako sa skončili, nie je známe. O výrobe a dodávkach armáde sa tiež nepísalo. Zdá sa však, že ženijné vojská sa o takéto vybavenie ďalej zaujímali a začali ho používať. V júli 2022 sa potvrdil výskyt aspoň jedného Prochod-1 v zóne špeciálnej vojenskej operácie. V otvorených zdrojoch sa objavilo video ukazujúce fungovanie takéhoto stroja na zemi v neznámej oblasti Donbasu. Zobrazilo pohyb robota cez nebezpečný priestor.

 

Odmínovací tank Prochod-1:

 

3. Iniciatíva traktorového závodu z Čeljabinska

Nielen podniky obranného priemyslu sa teraz podieľajú na vývoji ženijných zariadení v Rusku. V roku 2022 sa k tomuto procesu pripojil čeľabinský traktorový závod DST-Ural. Na návrh vedenia Čeľabinskej oblasti rýchlo vyvinul a uviedol do testovacej a skúšobnej prevádzky model robotizovaného odmínovacieho zariadenia. Takéto vozidlo malo byť jednou z odpovedí na dištančné mínovanie Donbasu ukrajinskými vojskami.

 

MT1

 

Prvým príkladom ženijného zariadenia z DST-Ural bol komplex MT1. Realizoval sa na základe sériového pásového nakladača PG20 odstránením nepotrebných konštrukčných uzlov a inštaláciou nových zariadení. Nakladač prišlo o kabínu vodiča, no dostal diaľkové ovládanie a monitorovacie zariadenie. Okrem toho bol vybavený valcovým tralom umiestneným na štandardnom výložníku. Časti vystavené detonačným vlnám a črepinám sú vyrobené z panciera. Len o pár mesiacov neskôr, na jeseň 2022, sa do testovania dostal robot typ MT2, ktorý bol hlboko modernizovanou verziou predchádzajúceho MT1. Tento projekt si zachoval pásovú platformu, no používal výkonnejší motor a vylepšené diaľkové ovládanie. MT2 tiež dostal úderný tral namiesto valcového. Roboty MT1 a MT2 majú pracovnú hmotnosť asi 8 ton a sú schopné ničiť nebezpečné predmety s náložou trhaviny do 4 kg. Postupnými vylepšeniami vznikol riadiaci systém s dosahom až 2 km. Pri vystavení rušeniu nepriateľa sa dosah zníži na stovky metrov, ale robot zostáva funkčný.

 

Práca diaľkovo ovládaného buldozera DT12 s hmotnosťou 21 ton môže vypovedať o forme budúceho odmínovacieho robota MT10

 

Údajne boli komplexy MT1 a MT2 vyrobené v niekoľkých exemplároch a na Donbase fungujú od jesene 2022. Ich prevádzkovateľmi sú štruktúry ministerstva pre mimoriadne situácie. Koncom minulého roka závod DST-Ural oznámil vývoj ďalšieho robota pod označením MT10. Je postavený na základe jedného z vyrábaných buldozérov, vďaka čomu by sa mali zvýšiť technické a prevádzkové vlastnosti. V tomto prípade sa použijú vývoj a zariadenia z predchádzajúcich projektov. Perspektívny ťažký robot MT10 plánujú ponúknuť ministerstvu obrany. V blízkej budúcnosti bude testovaný, na základe výsledkov sa rozhodne v otázke prijatia do výzbroje.

 

Záverom treba dodať, že robotické systémy odmínovania šetria životy pyrotechnikov a urýchľujú prácu, ktorú vykonávajú. Potrebná bude dlho po skončení bojov. Čo je momentálne v nedohľadne.

MK

*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. Google aj FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov