KĽDR dodala Rusku muníciu pre 130 mm poľné kanóny M-46
Dňa 24.4.2024 bol zverejnený článok, ktorý bol konkrétnou prognózou o možnosti zvýšenia účinnosti ruskej paľby. S odstupom vyše dvoch mesiacov sa zdá, že bola presná. Teraz sú bežné útoky vedené kĺzavými leteckými bombami FAB-3000 M-54 a 28.6.2024 priniesol ruský portál Военное обозрение článok o deväť tonovej bombe FAB-9000. Ak nebude v dohľadnej dobe nasadená, vznikne otázka prečo.
Podobne dňa 27.6.2024 napísal portál Военное обозрение podrobný článok o pozemnom drone Čelnok, ktorý je vyzbrojený raketovou tiahlou náložou a bude pravdepodobne nasadený na plnenie útočných, vôbec nie ženijných úloh. V článku sa okrem iného píše, že k dnešnému dňu už Čelnok prešiel niektorými potrebnými testami a pripravuje sa na odoslanie do bojovej zóny na vojenské testovanie.
Ruský tajný nákup amerických 203 mm granátov M 106 pre samohybné delá 2S7 Pion a 2S7M Malka medzitým okopírovali aj Ukrajinci a niekde vykopali granáty vyrábané pôvodne pre americké delá, najmä ťahanú húfnicu M115 a jej samohybnú verziu M110.
Dňa 24.6.2024 bol na Ukrajine uverejnený článok v tom zmysle, že granáty M 106 prišli z USA, ale neboli k nim k dispozícii prachové hnacie náplne, Ukrajinci si museli prispôsobiť tie, ktoré boli pôvodne určené pre Piony. Tie sa však používali pre ťažšie granáty ako M106, ktoré mali vydržať oveľa väčšie tlaky v hlavni Pionu (s dĺžkou hlavne 56,2 kalibra) oproti americkým húfniciam (s dĺžkou hlavne 25 kalibrov). Preto došlo k redukcii náplne.
Ukrajinské 203 mm delá teda opäť strieľajú, posledná pauza po vyčerpaní granátov zo sovietskych zásob bola koncom januára 2023 prerušená improvizovaným použitím protibetónových granátov 53-G-620Š určených pôvodne pre húfnice B-4/B-4M. Tieto delá by malo Rusko mať tiež v rezervách v počte asi 40 kusov, pravdepodobne všetko vo verzii na kolesovom ťahanom podvozku B-4M.
Príznačná pre Ukrajinu je však pasáž článku: “Kam išli servisné tímy 2S7 (samohybných diel kalibru 203 mm Pion), keď sa posádky preškolili na PzH-2000 (nemecká samohybná húfnica pásovom podvozku kalibru 155mm)?” — “(Boli) prevelení k pechote.”
To svedčí o potrebe ďalšej vlny mobilizácie na Ukrajine. Čo keby sa ukázalo, že zásoby 203 mm granátov sú nevyčerpateľné, ale všetci mechanici diel 2S7 medzitým padli zákopoch v prvej línii a delá nemá kto opravovať?
K časti aprílového článku o ťažkých reaktívnych termobarických plameňometoch treba dodať, že medzitým už bol verejne predvedený nový typ TOS-3 Dragon, ktorý by mal primárne používať spomenutú muníciu TBS-M3 s dostrelom 15 km.
Nakoniec objavenie sa raketových vrhačov hlbinných bômb autor predvídal a tak ostávalo jediné biele miesto v celom článku, ktoré nemohol zaplniť A-222 Bereg.
Kaliber 130 mm sa však objavil na bojisku už aj v podobe kanóna M-46 v základnej verzii na strane Ruska. Podľa ukrajinských zdrojov sa používajú granáty dodané z KĽDR. Už dňa 25.6.2024 sa na sociálnej sieti X objavil príspevok, ktorý zobrazuje severokórejské granáty s ruskými nápismi “Za Sevastopoľ” a tiež ruského vojaka, ktorý nabíja granát do dela M-46.
Mohlo ísť aj o priamu reakciu na správy, ktoré sa vtedy objavili o dodávke prototypov ľahkých 105 mm samohybných húfnic Hawkeye. (O nich bol spísaný samostatný článok v Armádnom magazíne. )
S tým, že ak Ukrajinci dostanú dva, prípadne viac prototypov Hawkeye, Rusi majú na sklade 350 kanónov M-46. Tie sú navyše podstatne výkonnejšie ako ľahké húfnice. Vznikli po druhej svetovej vojne z námorného kanóna M36 s dĺžkou hlavne 50 kalibrov, ktorá bola ešte predĺžená na 55 kalibrov a dostala aj úsťovú brzdu.
Ukrajinci sa snažia spochybniť kanón pre jeho vek, sami však radi použili 15 exemplárov od Chorvátska. (Jeden z nich bol podľa ORYX-u 21.2.2023 poškodený, ruské ministerstvo obrany však udáva aj iné straty, napríklad jeden ukrajinský M-46 mal byť zničený dňa 28.4.2024.)
Hovoriť o dele s dostrelom 27 km bežnou muníciou a 40 km starou aktívno-reaktívnou muníciou, že je zastaralé nemá veľký význam, že je staré a vyvíjané ešte za Stalina sa počúva lepšie. Dlhé roky studenej vojny to však bolo prakticky delo s najdlhším dostrelom. Účinnosť kanónov M-46 a ich čínskych licenčných kópií Type-59-I (vyrábalo sa aj v Egypte a Rumunsku) nespochybňujú ani niektoré štáty, ktoré majú mohutné a moderné delostrelectvo. Používajú ho pritom stále desiatky armád sveta. Vyskytlo sa aj viacero modernizačných zámerov, ktoré mali dva hlavné smery.
V prvom prípade išlo o využitie mohutnej lafety zbrane na inštaláciu novej hlavne väčšieho kalibru, spravidla 155 mm. Pre Rusko to momentálne nemá význam. Takýto projekt však predstavila holandská firma RDM Technology BV s hlavňou 155/45, Srbsko tiež s hlavňou 155/45 prípadne 152 mm ako M-46/84, Izrael 155/45 ako M-46S (malo byť vyrobených 250 diel, ale skončilo to pri čísle 40 prevedených do rezervy údajne po výbuchu novej hlavnej kalibru 155 mm), India s modelmi Soltam 155mm a (180 ks) a IOB Sharang 155 mm/45 (300 ks), ktoré vychádzali z vyššie zmieneného izraelského projektu, prípadne Čína s Type GM45 s delom 155/45.
Druhou cestou modernizácie kanóna M-46 je jeho inštalácia na samohybný podvozok. V jednom prípade India inštalovala kanón na pásový predĺžený podvozok vyradeného tanku Vijayanta, čo bol Vickers Mk.1 vyrábaný v Indii. Takto vzniklo minimálne 100 samohybných diel M-46 Catapult. Nahradí ich až K-9 Varja, indická verzia juhokórejského 155mm samohybného dela Thunder.
Indické delo M-46 Katapult:
Častejším sa stalo umiestňovanie dela M-46 na podvozok nákladných automobilov. V Izraeli vznikla okolo roku 2010 malá séria samohybných diel ATMOS M-46 na nákladnom automobile 6×6. Minulý rok sa s podobným projektom začalo v Egypte, koncom roku 2023 existovalo minimálne 12 diel a tieto používali ruské podvozky nákladných automobilov Ural-4320-1911-30 s pancierovou kabínou.
Ešte väčší význam ako pre Egypt, ale mali delá M-46 pre armádu Kuby, ktorá vyvinula samohybné delo Jupiter V na podvozku ukrajinského nákladného automobilu KrAZ 255B 6×6. Podobný kubánsky projekt zahrňoval aj výkonné sovietske delo z čias Veľkej vlasteneckej vojny A-19 kalibru 122 mm, táto verzia sa volá Jupiter IV.
Kubánske samohybné delo kalibru 130 mm na kolesovom podvozku zaujalo aj Vietnam. Samohybné delo kalibru 130 mm Jupiter V testované vo Vietname už ako domáci model PTH-130-K255B:
Najviac improvizácie aj úsilia museli vynaložiť v Sýrii, kde po začiatku občianskej vojny vznikla u vládnych vojsk akútna potreba samohybných diel na kolesovom podvozku a miestni remeselníci v rekordnom čase dodali M-46 na podvozkoch civilných nákladných automobilov 8×8 Iveco Trakker a Mercedes-Benz Actros 4140. Civilné vozidlá dostali improvizované pancierovanie kabín a kanóny M-46 údajne moderné granáty z Číny a Iránu s dostrelom až 44 km. Aj bez nich to ale boli najvýkonnejšie samohybné delá sýrskej občianskej vojny.
Rusko by nemalo mať problém okopírovať technické riešenia svojich spojencov ako je Kuba a Sýria a prispôsobiť ich pre vlastné automobilové podvozky 6×6 a 8×8. Je zarážajúce,že tak neurobilo skôr a doteraz držalo kanóny M-46 na sklade. Ich prestavba na samohybné delá je jednoduchá a vzniká palebný prostriedok schopný bojovať s najmodernejšími samohybnými 155 mm delami dodávanými Ukrajine zo západu. Rusko pritom len dňa 2.6.2024 preukázateľne po prvý krát nasadilo svoje prvé samohybné delo na kolesovom podvozku kalibru 152 mm 2S43 Maľva do operácií na ukrajinskom bojisku a v priebehu júna 2024 bola ruským vojskám dodaná ďalšia výrobná séria diel 2S43.
Jedným z prvých úspechov Maľvy mal byť údajne zásah mosta v charkovskej oblasti. Akokoľvek, ukrajinské prieskumné drony potvrdili bojové nasadenie týchto diel z belgorodskej oblasti:
Predtým Rusko nasadzovalo delo-mínomety kalibru 120 mm 2S23 Nona-SVK a koncom roku 2023 boli ruským vojskám súbežne s Maľvami dodané aj prvé 2S40 Floks. Potreba samohybných diel na kolesovom podvozku teda v ruských vojskách reálne existuje.
Samohybné delo 2S23 Nona -SVK je postavené na podvozku obrneného transportéra 8×8:
MK
*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942