
Inovácie a improvizácie francúzskej protivzdušnej obrany
USA, 13. Marec 2025 – Článok bude popisovať úsilie Francúzska o zlepšenie protivzdušnej obrany pozemných vojsk a námorných zväzov, vrátane konvojov obchodných lodí. Vyplýva z reálnych skúseností z konfliktov na ukrajinskom bojisku a v Červenom mori. Zdroje, ktoré na to Francúzsko má sú však očividne malé a tým aj jeho schopnosť deliť sa momentálne o výsledky s kýmkoľvek.
1. Tarasque sa vracia ako Proteus
Tarasque 53 T2 je 20 mm protilietadlové delo prijaté francúzskou armádou, bežne sa však nevyskytuje v súpisoch jej výzbroje. Zrejme nejakú dobu strávilo v sklade, odkiaľ ho čaká náročný návrat na moderné bojisko. Tarasque je založený na automatickom kanóne M693 F2 kalibru 20×139 mm a je namontovaný na ľahkom dvojkolesovom prívese, ktorý možno ťahať džípom a uviesť do akcie len za 20 sekúnd. Tarasque je možné použiť proti vzdušným aj pozemným cieľom a k dispozícii je teleskopický zameriavač s 5× zväčšením pre použitie proti pozemným cieľom a zameriavač s 1× zväčšením pre protilietadlové použitie. Námer a odmer Tarasque je poháňaný hydraulicky, ako záloha pripadá do úvahy manuálne ovládanie.
Protilietadlový kanón Tarasque zodpovedal dobe svojho zaradenia do výzbroje v 70. rokoch minulého storočia, jeho palebná sila bola nižšia ako u súdobých dvojhlavňových protilietadlových kanónov, resp. kanónov s rotujúcim zväzkom hlavní.
Kanón mal v prepravnej polohe hmotnosť 840 kg a v bojovej 650 kg. Uhol námeru od -8 do 83 stupňov, odmer bol kruhový. Kadencia bola 740 rán za minútu a úsťová rýchlosť strely 1050 m/s. Efektívny dostrel 2500m horizontálne a 2000m vertikálne. Maximálny dostrel 6000m horizontálne a 4500m vertikálne. Obsluha neuveriteľných 6 ľudí. Francúzska armáda teraz vyvinula za štyri mesiace modernizáciu protilietadlového systému 53T2. Projekt s názvom Proteus vznikol ako výsledok analýzy reálnych bojových operácií, ako aj skúseností ukrajinských vojsk s podobnými modernizáciami protilietadlových delostreleckých systémov a guľometov pre ich využitie v boji s dronmi. Úlohou modernizovaného protilietadlového systému je teda najmä ničiť bezpilotné lietajúce prostriedky.
Na existujúci protilietadlový kanón bol pripevnený termovízny zameriavač, ktorý sa používa v modernizovaných prenosných protilietadlových systémoch kategórie MANPADS typu Mistral. Systémy Proteus vo verzii Standard 1 budú v blízkej budúcnosti dodané 35. výsadkovému delostreleckému pluku, ktorý patrí k silám okamžitej reakcie.
Na svojom profile na sociálnej sieti X zverejnila francúzska armáda správu o novom systéme. Pracuje sa na vývoji verzie Standard 2, ktorá by mala integrovať algoritmy umelej inteligencie na rozpoznávanie cieľov a predpovedanie ich letových dráh. Táto verzia by mala byť hotová v lete tohto roku. Z tejto verzie by malo byť dodaných 50 kusov na podvozku ľahkého nepancierovaného nákladného automobilu 4×4 TRM 2000. Počíta sa so spoluprácou s radarom na detekciu dronov a systémami rádioelektoronického boja na ich potlačenie.
2. Jaguár v reťaziach na mori
Dohnali ho tam sandále Húsoviov. Francúzske námorníctvo zorganizovalo cvičenie Excercise Wildfire Okrem námorných plavidiel sa ho zúčastnilo aj kolesové prieskumné vozidlo EBRC Jaguar, ktoré bolo reťazami uviazané na palube rýchleho obojživelného výsadkového člnu EDAR a odtiaľ malo strieľať na drony.
Jaguar je nové a vydarené prieskumné bojové vozidlo, ktoré vzniklo na prahu éry dronov, ale už nie celkom bez šance proti pôsobiť. Má posádku troch ľudí (veliteľ, strelec, vodič) a hmotnosť 25 ton. Základnú úroveň pancierovania na úrovni STANAG Level 4 je možné zosilniť aplikovaným modulárnym pancierom. Vozidlo 6×6 poháňa militarizovaný 6-valcový turbodieselový motor Volvo D11 s výkonom 500 koní (370 kW). Maximálna rýchlosť na ceste je 90 km/h a dojazd 800 km. Dôležitá je výzbroj, ktorej hlavnú časť predstavuje moderný 40 mm automatický rýchlostrelný kanón 40CTC a štyri moderné protitankové strely Akeron MP. Doplňuje ich zbraňová stanica s guľometom kalibru 7,62×51 mm a 80 mm granátomety určené najmä na streľbu dymovými granátmi v počte 14 kusov.
Kanón 40 CTC kalibru 40×255 mm s kadenciou 200 rán za minútu je súčasťou systému označovaného v angličtine ako 40 mm Cased Telescoped Armament System.To znamená, že bol vyvinutý pre streľbu teleskopickou muníciou, pri ktorej sa strela celým objemom nachádza v nábojnici a tým sa šetrí priestor vnútri vozidla.
Používa okrem dvoch typov cvičnej munície aj tri typy munície bojovej. Podkaliberná so stopovkou APFSDS-T má hmotnosť projektilu 550 g a úsťovú rýchlosť 1500 m/s. Na vzdialenosť 1500 metrov by tak mala prebiť 140 mm homogénnej valcovanej ocele a dá sa použiť proti ľahko a stredne pancierovaným vozidlám. Efektívny dostrel je 2500 metrov.
Munícia pre všeobecné použitie GPR-T má hmotnosť strely 980 g a úsťovú rýchlosť 1000 m/s. Prebíja 210 betónu alebo 15 mm homogénnej valcovanej ocele na vzdialenosť 1000 metrov. Dostrel 8500 metrov. Existujú dve verzie, s nárazovým zapaľovačom a vzdušným výbuchom. Táto munícia sa používa proti živej sile, opevneniam a ľahko opancierovaným vozidlám.
Munícia A3B-T je protilietadlová munícia so vzdušným výbuchom, ktorej projektil váži 1400 g a má úsťovú rýchlosť 900 m/s. Používa sa proti dronom, helikoptéram a ľahkým lietadlám. Dostrel 4000 m. Nasledujúce video zobrazuje schému kanóna a jeho muníciu.
Treba dodať dve veci. Teleskopickú muníciu použil sovietsky letecký kanón kalibru 25×260 mm R-23 z 50. rokov minulého storočia určený pre bombardéry Tu-22. Mal extrémnu kadenciu 2500 rán za minútu a bol použitý ako základ pre projekt Р-23М «Картечь» – výzbroj vesmírnych objektov nakoľko bol ako jediný schopný strieľať v kozmickom priestore.
Na Slovensku bola pre francúzsky kanón 40 CTC vyvinutá veža Turra 40, sériovo sa nevyrába. Pre kolesové vozidlá 8×8 bola vybraná veža so slovenským kanónom GTS-30/N kalibru 30×173 mm. Pásové bojové pechoty bude mať americký kanón kalibru 35×228 mm Bushmaster III, aj keď Slovensku bolo vozidlo prezentované aj verziou kanóna kalibru 50mm (okrem 50×228 m existuje aj 50×319 mm). Ktovie možno sa to v budúcnosti vymení, veď konsolidáciu nezastavíš a tie prachy treba použiť.
EBRC Jaguar na mori:
3. Tatra 8×8 a veža 40mm Rapidfire
Vyššie spomenutý kanón 40 CTC bol najnovšie použitý vo veži 40 mm Rapidfire na podvozku Tatra 8×8. Systém, ktorého integrátorom je spoločnosť KNDS-France bol predstavený na výstave IDEX 2025. Je pochopiteľne určený predovšetkým proti dronom a vyčkávajúcej munícii.
4. Keď už Jaguar, tak aj Mamba. Späť na more za SAMP-T.
Pochopiteľne sa raketový systém protivzdušnej obrany štátu SAMP-T s dostrelom vyše 120 km na lietadlá alebo 30 km na balistické strely sa nezmestí na výsadkový čln. Bolo potrebné použiť vrtuľníkovú výsadkovú loď triedy Mistral s plným výtlakom 21 500 ton. O kúpu resp. stavbu tejto triedy v domácich lodeniciach sa zaujímalo Rusko, dve lode už boli postavené vo Francúzsku, ale po roku 2014 predané Egyptu. Aktuálne bola francúzska loď triedy Mistral PHA Tonnerre použitá pre pozemný systém PVO SAMP-T, ktorý však má námorný pôvod. Takto hodlá Francúzsko posilniť protivzdušnú obranu námorných zväzov pred riadenými strelami.
Správa o Mambe na lodi Tonnerre:
Záver. Medzitým Ukrajina aktuálne urgentne žiada o dodávku rakiet pre svoje systémy Mamba/SAMP-T, nakoľko ich zásoby klesli na kritickú úroveň. Francúzsko ja však zrejme momentálne schopné dodávať najmä vyradenú zastanú výzbroj ako kolesové obrnené transportéry VAB 4×4, kolesové prieskumné vozidlá AMX-10RCR 6×6 s kanónom 105 mm a protilietadlové rakety, ktorým sa končí životnosť. Okrem SAMP-T však Francúzsko dodalo Ukrajine aj batérie protilietadlovej obrany pozemných vojsk krátkeho dosahu Crotale NG, aktuálne vyraďované z výzbroje a prenosné protilietadlové strely Mistral kategórie MANPADS. Strely Aster 30 pre SAMP-T sú stále vzácne, možno dokonca stále vzácnejšie. Článok tak možno skončí ako pokračovanie série predchádzajúcich z tejto oblasti.


MK
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942