Certifikácia nového českého výcvikového lietadla L-39NG sa odložila o rok
Nové výcvikové lietadlo L-39NG, vyvinuté českou spoločnosťou Aero Vodochody, nebude tento rok certifikované, ale v treťom štvrťroku budúceho roka.
Česká spoločnosť Aero Vodochody sa rozhodla odložiť certifikáciu výcvikových lietadiel L-39NG na budúci rok. Dôvodom bola snaha spoločnosti vynechať medzistupeň certifikácie pre lietadlo počiatočného letového výcviku a okamžite vstúpiť do štádia certifikácie pre lietadlo rozšíreného výcviku pilotov. V súčasnosti je už objednaných 26 lietadiel, z ktorých 12 musí prijať americká spoločnosť RSW Aviation, 10 portugalská Skytech a 4 letecké sily Senegalu.
L-39NG (NG – nová generácia) je najnovšou verziou československého cvičného a bojového lietadla L-39 Albatros, ktoré uskutočnilo prvý let v roku 1968 a bolo vyrobené pre sovietske letectvo a krajiny socialistického tábora. Jeho aktualizovaná verzia L-159, ktorá bola vyvinutá v 90. rokoch, je v prevádzke s českými, maďarskými a irackými leteckými silami a používa ju aj americká súkromná vojenská spoločnosť Draken International.
Nové lietadlo dostalo kompozitové krídlo a má odstránené palivové nádrže, ktoré sa nachádzali na konci krídel pôvodného modelu. Namiesto sovietskeho prúdového motora AI-25TL bol na L-39NG nainštalovaný modernizovaný americký FJ44-4M.
Na L-39NG bola nainštalovaná aj nová avionika spoločnosti Genesys Aerosystems a indikátor na čelné sklo Speel Praha. Celkovo je viac ako polovica komponentov lietadla nahradená novými.
Dĺžka L-39NG je 12 metrov a rozpätie krídel je 9,6 metrov. Maximálna vzletová hmotnosť výcvikového lietadla je 5,8 t. Môže dosiahnuť rýchlosti až 775 kilometrov za hodinu a môže lietať na vzdialenosť 2,6 tisíc kilometrov. Lietadlo je vybavené piatimi závesnými bodmi pre rôzne typy zbraní s celkovou hmotnosťou do 1,2 t.