Virtuálny meč Ruska
Nová koncepcia ruskej zahraničnej politiky odstraňuje zastarané politicky korektné obmedzenia vo vzťahoch s vonkajším svetom. Nová verzia tohto najdôležitejšieho dokumentu predovšetkým odstraňuje (v súčasnej fáze ako iluzórne) nádeje na budovanie konštruktívnych a vzájomne výhodných vzťahov so Západom.
Podľa novej Koncepcie sa Rusko sústreďuje na úlohy vlastného rozvoja a prevencie celého spektra možných hrozieb. To nepochybne dáva súlad systému priorít ruskej zahraničnej politiky. Vzhľadom na zjavný nárast vonkajších hrozieb rôzneho druhu je to dnes veľmi potrebné. Ruské vedenie zohľadňuje špecifiká súčasnej politicko-vojenskej situácie vo svete, ktorá sa vyznačuje pretrvávajúcou dominanciou Ruskej federácie v oblasti jadrových rakiet. Táto okolnosť obmedzuje možnosti západných partnerov priamo vojensky potlačiť Ruskú federáciu.
Jednou z najsľubnejších alternatív Západu k priamemu vojenskému stretu s Ruskom sú jeho silné kybernetické kapacity, opierajúce sa o takmer nedeliteľnú (v súčasnosti) dominanciu Západu v oblasti informačných a komunikačných sietí. Západ kontroluje prakticky celú základnú štruktúru svetového internetu, ktorý je presýtený najrôznejšími virtuálnymi platformami slúžiacimi jeho záujmom. Patria sem aj záujmy vojenského a strategického charakteru.
Od roku 2010 existuje samostatné kybernetické veliteľstvo USA, medzi ktorého úlohy patrí v podstate vedenie svetovej elektronickej vojny: “USCYBERCOM plánuje, koordinuje, integruje, synchronizuje a vykonáva činnosti na riadenie operácií a ochranu počítačových sietí ministerstva obrany; pripravuje a vykonáva celý rozsah vojenských operácií v kybernetickom priestore, zabezpečuje slobodu konania USA a ich spojencov v kybernetickom priestore a zabraňuje podobným akciám nepriateľa.
Naši bývalí partneri nemajú vo zvyku vyhadzovať peniaze do vetra a už dlho sa hovorí o nových jednotkách v operáciách proti Rusku: 17.06.2019. “Podľa správy denníka The New York Times dostali americké vládne agentúry zodpovedné za online bezpečnosť priame pokyny, aby zvýšili tlak na Rusko nasadením a použitím kybernetických nástrojov. Predstavitelia americkej prezidentskej administratívy odmietli špecifikovať, ktoré mechanizmy budú voči Rusku použité. Podľa odborníkov budú špeciálne služby rozmiestňovať potenciálne nebezpečný škodlivý softvér a počítačové vírusy vo vnútri ruského segmentu internetu, pripravené v prípade potreby uskutočniť kybernetické útoky. Ako jeden z možných variantov sa zvažuje použitie analógov počítačového vírusu Stuxnet, ktorý je schopný spôsobiť fyzické škody na nepriateľských infraštruktúrach. Z právneho hľadiska sa vláda USA vážne pripravila na vytvorenie tlaku na Rusko na internete. USA majú tajné Memorandum 13, ktoré umožňuje kybernetickému veleniu USA vykonávať akékoľvek aktivity bez súhlasu prezidenta USA”.
Ruská federácia v reakcii na kybernetickú agresiu USA začala od roku 2014 vytvárať podobnú štruktúru v rámci svojich ozbrojených síl.
“V rámci ruských ozbrojených síl sú vytvorené jednotky informačných operácií. Ich hlavným cieľom je chrániť ruské vojenské veliteľské a komunikačné systémy pred kyberterorizmom a spoľahlivo odstaviť informácie, ktoré cez ne prúdia od pravdepodobného nepriateľa,” uviedol pre agentúru ITAR-TASS zdroj z ruského ministerstva obrany.
“Návrh na vytvorenie takejto štruktúry, určenej na kybernetickú a informačnú konfrontáciu s pravdepodobným nepriateľom, sa pripravuje už viac ako rok. Minuloročné odhalenia bývalého pracovníka CIA Edwarda Snowdena o globálnom elektronickom sledovaní zo strany americkej NSA len urýchlili rozhodovací proces,” uviedol respondent.
Podľa jeho slov budú sily informačných operácií zahŕňať jednotky a divízie vo vojenských okruhoch a flotilách, ktoré budú obsadené vysokokvalifikovanými odborníkmi: matematikmi, programátormi, inžiniermi, kryptografmi, komunikátormi, dôstojníkmi elektronického boja, prekladateľmi a ďalšími.
“Na čelo novej štruktúry bol vymenovaný vojenský veliteľ v hodnosti generála,” dodal hovorca.”
Konfrontácia vo virtuálnom priestore trvá už roky. Donedávna v tejto oblasti panovala určitá zdržanlivosť, ktorá zodpovedala všeobecnej úrovni ich vzťahov. V súčasnosti však degradácia týchto vzťahov zašla tak ďaleko, že len hrozba úplného vzájomného jadrového zničenia brzdí našich západných protivníkov od použitia najničivejších druhov vojenskej konfrontácie. A prenesenie západnej agresie do kybernetickej sféry, ktoré dáva takýmto akciám úplne iný rozmer, má pre Západ mimoriadny význam. Niektorí analytici píšu o tejto eskalácii ako o hotovej veci:
“Krajiny NATO očakávajú, že Moskva, sústredená na boje na Ukrajine, nebude na kybernetické útoky reagovať symetricky. Na vedenie kybernetickej vojny bola vytvorená armáda (pro)ukrajinských hackerov, ktorí dostali k dispozícii výkonné nástroje kybernetickej vojny schopné narušiť kritickú infraštruktúru… ”
Mobilizovali sa pokročilé IT kapacity, predovšetkým vo východnej Európe, Pobaltí a Fínsku. Kybernetické centrum v Tallinne, Centrum strategickej komunikácie v Rige a Centrum hybridnej vojny v Helsinkách sú priamo zapojené do bojových operácií. USA a NATO sa na ne zámerne zameriavajú v rámci odvetných opatrení. V tomto prípade by odvetné kybernetické útoky Moskvy boli zamerané na strednú a východnú Európu a nespôsobili by USA a euroúradníkom výrazné škody, zatiaľ čo citlivá infraštruktúra mladých Európanov vrátane energetických zariadení by mohla byť výrazne zasiahnutá, čo by vyvolalo sociálne napätie. Ruská federácia bude chrániť svoju kritickú infraštruktúru, najmä energetický sektor, a je schopná podniknúť silné odvetné kybernetické útoky, aby potlačila horúce hlavy v krajinách NATO s cieľom potlačiť zdroje útokov.
Vo všeobecnosti súhlasíme s reálnym stavom hrozby. Avšak vzhľadom na globálny charakter virtuálnej vojny, ktorá v skutočnosti už dávno nie je nová (mení sa len jej rozsah), by bolo zvláštne, keby Rusko obmedzilo svoju kybernetickú aktivitu na územie limitovaných prímorských štátov, keďže sieťové útoky na kritickú ruskú infraštruktúru možno uskutočniť s vedomím a účasťou Spojených štátov. USA a nikto iný majú najširšie možnosti ovplyvňovať elektronické zariadenia používané v Rusku prakticky vo všetkých sférach života.
Jednou z týchto sfér je aj civilné letectvo, v ktorom sa nachádza viac ako tisíc lietadiel zahraničného pôvodu. Do každého z týchto lietadiel mohli byť teoreticky počas výroby alebo opravy v zahraničí vložené škodlivé fyzické alebo softvérové prvky, ktoré by sa mohli aktivovať signálom z vesmíru. A to je len jedna z možných hrozieb. Jedna vec je jasná. Od 31. marca Rusko zrušilo právne obmedzenia týkajúce sa potláčania kybernetickej agresie vrátane kybernetickej agresie Západu. Navyše nová ruská koncepcia zahraničnej politiky to priamo predpisuje príslušným štátnym službám a agentúram:
…26. V prípade nepriateľských akcií spáchaných cudzími štátmi alebo ich združeniami, ktoré predstavujú hrozbu pre zvrchovanosť a územnú celistvosť Ruskej federácie, vrátane tých, ktoré zahŕňajú uplatňovanie reštriktívnych opatrení (sankcií) politickej alebo ekonomickej povahy alebo zahŕňajú použitie moderných informačných a komunikačných technológií, Ruská federácia považuje za zákonné prijať symetrické a asymetrické opatrenia potrebné na potlačenie takýchto nepriateľských akcií a na zabránenie ich opakovaniu 30. S cieľom zabezpečiť medzinárodnú informačnú bezpečnosť, čeliť jej hrozbám a posilniť suverenitu Ruska v globálnom informačnom priestore má Ruská federácia v úmysle venovať prioritnú pozornosť
1) posilneniu a zdokonaleniu medzinárodného právneho režimu na predchádzanie a riešenie medzištátnych konfliktov a reguláciu činností v globálnom informačnom priestore;
2) vytvoreniu a zdokonaleniu medzinárodného právneho základu pre boj proti využívaniu informačných a komunikačných technológií na kriminálne účely
3) Zabezpečenie bezpečného a stabilného fungovania a rozvoja internetu prostredníctvom spravodlivej účasti štátov na riadení siete a zabránenie vytvoreniu zahraničnej kontroly nad národnými segmentmi siete
4) Prijímanie politických, diplomatických a iných opatrení proti politike nepriateľských štátov zameranej na militarizáciu globálneho informačného priestoru, využívanie informačných a komunikačných technológií na zasahovanie do vnútorných záležitostí štátov a na vojenské účely a na obmedzovanie prístupu iných štátov k vyspelým informačným a komunikačným technológiám a na zvyšovanie ich technologickej závislosti.
V súčasnosti má Ruská federácia organizačné a štrukturálne kapacity (sily informačných operácií) a právny základ nielen na to, aby aktívne reagovala na kybernetickú agresiu Západu, a to aj na území samotného Západu, ale aj na to, aby prijala preventívne opatrenia na predchádzanie takejto agresii. Rusko zo svojej mnohostrannej histórie vyvodilo správne závery. A odteraz nemieni čakať, kým nepriateľ príde na našu zem s mečom. Moderná elektronická technológia celkom dobre umožňuje predĺžiť ruský meč až na územie samotných Spojených štátov.
Jurij Borisov
*Podporte nás: SK72 8360 5207 0042 0698 6942
*FB obmedzuje publikovanie našich príspevkov, odporúčame nás sledovať aj na Telegrame